Par darbinieku motivāciju tiek skaidrots tas enerģijas, iesaistes un radošuma līmenis, ko darbinieks sniedz uzņēmumam. To var dēvēt par darbinieku pienesumu – jo motivētāki ir darbinieki, jo veiksmīgāks rezultātā ir uzņēmums. Un veidi, kā savus darbiniekus motivēt, ir dažādi. Dāvanas darbiniekiem ir viens no būtiskiem aspektiem, kas ilgtermiņā ļauj vairot darba ražīgumu.
Daudzos pasaules uzņēmumos ir ierasts saviem darbiniekiem dāvināt dāvanas gan svētkos, gan arī par īpašiem sasniegumiem profesionālajā jomā.
Ja tevi interesē dāvanu idejas, tad apkopojumu par labāko izvēli atradīsi mūsu rakstā Dāvanas darbiniekiem.
Šajā rakstā noskaidrosim, kā dāvanas darbiniekiem ietekmē viņu motivāciju un kā motivēti darbinieki ietekmē uzņēmuma panākumus.
Raksta saturs:
Tas, kādu pienesumu darbinieks sniedz uzņēmumam, lielā mērā norāda uz to, cik motivēts ir darbinieks. Šo pienesumu var mērīt dažādi, visbiežāk tas ir entuziasms, radošums, iesaiste ikdienas darba procesos un vispārējais enerģijas līmenis. Vienkāršāk sakot – jo radošāki un enerģiskāki ir tava uzņēmuma darbinieki, jo augstāks ir viņu motivācijas līmenis.
Motivācijai cilvēka dzīvē ir ļoti liela nozīme – kā mājās, tā arī darba vidē. Uzņēmumam ir izdevīgi pieņemt darbā un pēc iespējas ilgāk savā komandā noturēt augsti motivētus darbiniekus. Tas ir tāpēc, ka tieši motivēti darbinieki visbiežāk uzņemas iniciatīvu, labprāt uzņemas papildu pienākumus, ir inovatīvi un mērķtiecīgi.
Tieši tāpēc daudzi lielākie pasaules uzņēmumi ir veltījuši laiku, lai noskaidrotu, kā vislabāk motivēt savus darbiniekus. Daži domā, ka galvenais motivācijas rīks ir nauda. Un, lai arī šī doma nav pavisam aplama (mēs visi tomēr strādājam galvenokārt naudas dēļ), darbinieku motivācijā ietilpst vēl daudzas citas metodes, kā motivēt savus darbiniekus.
Motivēta darbinieka iezīmes var būt sekojošas:
Katrs uzņēmums vēlas savā komandā iekļaut aktīvus un motivētus darbiniekus. Taču kā to paveikt?
Mūsdienās veidu kā motivēt darbiniekus ir tik pat daudz, cik uzņēmumu. Līdz ar to katrs uzņēmuma vadītājs var nolemt par labu sev atbilstošākajiem motivācijas veidiem.
Šajā sadaļā apkoposim 3 no, mūsuprāt, būtiskākajiem darbinieku motivācijas veidiem.
Ja darbiniekiem tiek piešķirta lielāka atbildība un iespēja pieņemt nopietnākus un svarīgākus lēmumus, palielinās viņu kontrole pār uzdevumiem, par kuriem viņi ir atbildīgi. Tādā veidā viņi ir labāk sagatavoti šo uzdevumu veikšanai.
Rezultātā samazinās neapmierinātības sajūta, kas var rasties no vienmuļa darba un rutīnas. Piemēram, ja darbiniekam nekad netiek dota atļauja pievērsties nopietnākiem uzdevumiem, zūd arī motivācija un potenciālas iespējas uz izaugsmi.
Ja darbiniekiem tiek piedāvāti rīki un iespējas sasniegt vairāk, lielākā daļa no viņiem pieņems šo izaicinājumu. Uzņēmumi var motivēt darbiniekus sasniegt vairāk, piedāvājot dažādas apmācības, programmas, konferences un vairāk. Tas kļūst par arvien populārāku un efektīvāku veidu, kā veicināt darbinieku motivāciju
Ne vienmēr darbinieki jūtas pietiekami pārliecināti, lai dalītos ar radošām un inovatīvām idejām. Tas lielā mērā, protams, ir saistīts ar uzņēmuma kultūru – vai tā atļauj darbiniekiem būt radošiem un dalīties idejās, vai arī visam ir jānotiek pēc konkrētas sistēmas.
Sniegt saviem darbiniekiem iespējas dalīties idejās un pārdomās varētu būt noderīgi gan uzņēmumam, gan arī pašiem darbiniekiem. Tas uzlabo problēmu risināšanu, sadarbošanos komandā, kā arī, protams, motivē darbiniekus domāt par veidiem, kā uzlabot uzņēmuma darbību.
Mūsdienās pastāv dažādas motivācijas alternatīvas, taču skaidrs, ka nauda joprojām ir ietekmīgs darbinieku motivators. Naudas bonusi spēj motivēt darbiniekus ražot kvalitatīvu produktu, sniegt kvalitatīvu pakalpojumu vai uzlabot kāda uzņēmuma procesa kvalitāti. Visbiežāk naudas atlīdzība tiek piešķirta darbiniekiem par izmaksu ietaupījumu vai kāda procesa uzlabošanas ideju.
Galvenais trūkums ir tas, ka, ja šī pieeja nav apvienota ar citām, ar naudu nesaistītām motivācijas metodēm, tās motivējošais efekts ir īslaicīgs. Tāpēc laba alternatīva ir praktiskas un noderīgas dāvanas darbiniekiem.
Piemēram, viena no mūsu iecienītākajām izvēlēm ir Restorāni Rīgā dāvanu karte. Tā sniedz iespēju darbiniekam izvēlēties kādu no 11 Rīgas restorāniem, uz kuru doties baudīt maltīti. Ar šo dāvanu karti ir iespējams doties uz tādiem restorāniem kā Herbārijs, Andalūzijas suns, Buržujs, Ozo restorāns un citi.
Vēl viena izvēle ir FromMe karte, kas ir izceļas ar tās universālo pieeju. Darbiniekam, kas šo dāvanu karti saņems, priekšā būs milzīga izvēle. Šo dāvanu karti var izmantot 50 dažādos Latvijas uzņēmumos – atpūtai, sportam, restorānu apmeklējumiem, veselībai un skaistumam. Tā ir dāvana, ko saņemt ir ļoti patīkami.
Dāvanas darbiniekiem:
Tas mūs noved pie raksta nākošās sadaļas, kas apstiprina, ka labā uzņēmuma kultūrā dāvanas pienākas ne tikai dzimšanas dienās un Ziemassvētkos, bet arī kā bonusi par sasniegumiem.
Vairums uzņēmumos ir ierasts, ka dāvanas tiek dāvinātas darbiniekiem īpašos svētkos – piemēram, Ziemassvētkos, kad tiek izteikta pateicība par padarīto gada garumā. Tas pats attiecas uz dzimšanas dienām. Katrs savā dzimšanas dienā ir pelnījis individuālu sveicienu, lai diena būtu pozitīva un produktīva.
Taču kāpēc apstāties tur? Atbalstām tos uzņēmumu kultūras veidus, kas piekopj arī savu darbinieku apbalvošanas sistēmu ar dāvanu palīdzību. Kā jau noskaidrojām, tas darbiniekus var ievērojami motivēt. Jāpiebilst gan, ka šāds apbalvošanas process ir jāorganizē un tam ir regulāri jāseko līdzi. Tāpēc mūsdienās neiztikt bez tehnoloģijām – piemēram, Efectio digitālā rīka.
Efectio ir digitāla platforma, kas paredzēta uzņēmumiem. Tā palīdz pārvaldīt dažādus ikdienas procesus uzņēmumā – liela loma tajā ir arī organizācijas kultūrai, līdz ar to arī darbinieku labsajūtai un motivācijai.
Ar šāda digitāla rīka palīdzību ir iespējams sekot līdzi uzņēmuma aktivitātēm – tur vadīt iekšējo komunikāciju ar darbiniekiem, veidot projektu plānus utt. Ir pieejama arī darbinieku motivācijas sistēma, kas piedāvā darbiniekiem krāt punktus par sasniegumiem. Tas viss tiek fiksēts Efectio platformā. Kad tiek sakrāts konkrēts punktu skaits, ir nopelnīta dāvana vai kāds cits apbalvojums.
Šādu digitālo sistēmu piekopj daudzi veiksmīgi uzņēmumi Latvijā, ieskaitot Latvenergo, Bite, SEB un Accenture.
Efectio piedāvājumā ir dažādi darbinieku motivējoši ieguvumi:
Katra uzņēmuma prioritātei vajadzētu būt darbinieku motivācijai, lai kāds veids konkrētajam uzņēmumam arī nebūtu izdevīgākais. Skaidrs ir viens – uzņēmums, kas koncentrējas uz darbinieku motivēšanu un darbinieku labsajūtas uzlabošanu, gūs vairāk panākumu un rezultātā būs veiksmīgāks.