Sapnis par savu uzņēmējdarbību ir daudziem. Latvijā vairāk nekā puse iedzīvotāju (aptuveni 59%) atzīst, ka labprāt veidotu savu biznesu, taču tikai retais šo ieceri arī īsteno.
Visbiežāk ideja paliek sapņa veidolā. Tas tāpēc, ka potenciālajam uzņēmējam trūkst gatavība spert pirmo lielo soli – oficiāli reģistrēt savu uzņēmējdarbību, trūkst starta kapitāla vai trūkst pārliecības, ka spēs piesaistīt pietiekoši daudz klientus.
Šajā rakstā daži ieteikumi, kas palīdzinās šos izaicinājumus risināt.
Šajā rakstā ir šādas sadaļas:
Ir teiciens, ka labas idejas vienmēr atrod veidu, kā tikt īstenotām. Un tā patiešām ir! Tomēr laba ideja sastāv ne tikai no apņemšanās, piemēram, “cepšu garšīgākās bulciņas ciemā”, bet arī no rūpīgas tirgus izpētes un pamata zināšanām par biznesa izveidi.
Katram jaunajam uzņēmumam jāveido biznesa plāns – jo detalizētāk, jo labāk. Jāaprēķina kādam jābūt uzņēmuma ikdienas apgrozījumam, lai uzņēmums pret izmaksām pelnītu. Jāizanalizē potenciālais klients jeb mērķauditorija - kas pirks preci vai pakalpojumu. Kāda ir jānosaka preču vai pakalpojumu cena, lai spētu nosegt izmaksas. Jāizvēlas izdevīga atrašanās vieta un jāpārdomā atbildes uz simt citiem jautājumiem. Lai atvieglotu biznesa plāna izveidi, tā skici iespējams izveidot, piemēram, LIAA un Swedbank izveidotajā tiešsaistes rīkā.
Svarīgi savu biznesa plānu veidot pēc iespējas ātrāk – jo mūsdienu pasaulē konkurence nesnauž un parasti visas labās idejas aptuveni gada laikā tiek īstenotas. Noteikti nebūsiet vienīgais, kas pamanīs, ka jūsu pilsētā trūkst labas konditorejas, kafejnīcas vai sporta kluba.
Kad biznesa plāns ir izveidots, jākārto formalitātes – oficiāli jāreģistrē sava uzņēmējdarbība. Uzņēmējdarbības tipu vēlāk varēs mainīt, tāpēc sākumā nav obligāti nepieciešams reģistrēt juridisku personu (ja vien to neprasa likums) – iespējams reģistrēties, piemēram, kā saimnieciskās darbības veicējam jeb pašnodarbinātajam.
Vairāk par uzņēmuma juridisko pusi var uzzināt Valsts ieņēmumu dienesta vai Uzņēmumu reģistra mājaslapās. Uzņēmumu šobrīd var reģistrēt attālināti un parasti tas aizņem vien 1-3 darba dienas. Valsts nodevas atšķiras dažādos uzņēmējdarbības variantos, taču tās nav pārāk augstas.
Uzņēmējdarbību reģistrēt ir ļoti svarīgi, jo tas ne tikai pasargās no iespējamām problēmām ar likumu un nodokļiem, bet nākotnē ļaus arī paplašināties un galu galā radīs papildu motivāciju vispār savu biznesa ideju īstenot.
Jebkuras idejas realizēšana maksā zināmu naudu – jo lielāka ideja un plašāks biznesa plāns, jo vairāk naudas būs nepieciešams. Vēsturiski vairums uzņēmumu parasti sākuši ar ko mazu – piemēram, vienu veikalu, preču tirdzniecību no garāžas vai pat kafejnīcu, kuras vienīgais darbinieks ir pats īpašnieks.
Šobrīd tendence palēnām mainās, un arvien vairāk uzņēmumu cenšas savu biznesu uzsākt ar lielākiem plāniem un ielauzties tirgū ātrāk. Šādos gadījumos nepieciešami lielāki finanšu līdzekļi un parasti tos nodrošina vai nu ārēji investori (kas nozīmē atdot daļu sava uzņēmuma kādam citam) vai kredīts.
Ja vēlaties pats pieņemt lēmumus un arī savas idejas peļņu paturēt pats, pareizāk būtu ņemt uzņēmējdarbības kredītu. Pat tiešsaistes biznesiem var būt nepieciešams kapitāls kvalitatīvas mājaslapas izveidei. Tomēr aizņemoties svarīgi ir to darīt pēc iespējas izdevīgāk, jo, īpaši sākumā, katrs ietaupītais eiro var būt ļoti nozīmīgs. Šeit ļoti parocīgs var būt Sortter, kas nodarbojas ar visa veida aizdevumu (patēriņa, auto līzings, hipotekārais kredīts, kredītu apvienošana) nosacījumu salīdzināšanu.
Sortter ir Somijas uzņēmums, kas jau trīs gadus sekmīgi darbojas Somijā, taču no 2020. gada savu pakalpojumu sācis piedāvāt arī Latvijā. Ik mēnesi Sortter bezmaksas kredītu kalkulatoru izmanto vairāki desmiti tūkstoši cilvēku.
Pirms ķerties pie dažādiem maksas reklāmas veidiem, ir ieteicam sākt ar vairākiem bezmaksas klientu piesaistes līdzekļiem. Tie ne tikai aiztaupīs sākumā tik vērtīgos naudas resursus, bet ļaus labāk saprast savu klientu un gūt svarīgu pieredzi, kas ļaus tālāk pieņemt lēmumus par nepieciešamo reklāmu.
Klientu piesaiste parasti sākas ar draugu un paziņu loku. Jau pirms biznesa uzsākšanas tie parasti ir cilvēki, kas dos apstiprinājumu tam, vai biznesa ideja ir tiešām aktuāla un vajadzīga.
Ar draugiem un paziņām gan ir jābūt ļoti uzmanīgiem, jo tie mēdz būt pārāk optimistiski un atbalstoši, vai tieši pretēji – pārāk pesimistiski noskaņoti. Bet jebkurā gadījumā, draugi un paziņas ir tie, kas daudz aktīvāk dalīsies ar pirkumu vai pakalpojumu saņemšanas pieredzi un ieteiks to citiem.
Mūsdienās viens no efektīvākajiem veidiem, kā reklamēties, ir darīt to sociālajos tīklos. Tā ir vieta, kur var sasniegt interesējošās klientu grupas un parādīt savu unikalitāti. Tas gan nenozīmē, ka pietiks ar to, ka veidojot dažas ziņas nedēļā savā Facebook vai Instagram profilā, pie jums sāks nākt klienti. Nebūt nē. Tāpēc zemāk, daži ieteikumi, kā sociālajos tīklos kļūt pamanāmiem:
Ir svarīgi izvēlēties savai mērķa auditorijai atbilstošus sociālos tīklus. Populārākie 2021. gadā ir Facebook un Instagram, bet jāņem vērā, ka jaunieši vairāk ir atrodami TikTok un SnapChat, bet vecākas paaudzes cilvēki aizvien lieto draugiem.lv. Arī Twiter aizvien ir visaipopulārs. Jo jāņem vērā, ka laba satura veidošana visiem sociālajiem tīkliem ir ļoti laikietilpīga, tāpēc vajadzētu izvēlēties dažus, uz kuriem fokusēties.
Ir blogi, kuri ir gatavi rakstīt par interesantām biznesa idejām vai biznesu stāstiem. Šīs iespējas noteikti vajag izmantot. Tādi blogi ir parmums.lv, toplietas.lv un citi.
Lai uzrunātu šos blogus, būtu ieteicams sagatavot sava biznesa izveidošanas stāstu. Kā nonācāt līdz idejai veidot uzņēmumu, ko piedāvājat, kā līdz tam nonācāt u.t.t. Tas ir tas, kas mazos jaunos uzņēmumus atšķir no lielajiem. Aiz tiem ir uzrunājoši stāsti un īsti cilvēki. Uzņēmuma stāsts var kļūt par vienu no jūsu konkurētspējas priekšrocībām.
FromMe ir jauniem uzņēmumiem draudzīgs uzņēmums, kas savā dāvanu piedāvājumā var iekļaut jūsu piedāvājumus kā dāvanu. Dāvana tad būtu jūsu veikala dāvanu kartes formātā vai dāvanu kuponi par konkrētiem pakalpojumiem. FromMe.lv dāvanu piedāvājumus un bloga rakstus ik mēnesi apmeklē vairāk kā 40 000 cilvēki. Tā ir lieliska iespēja tikt pamanītam un piesaistīt jaunus klientus.
Daži iemesli, kāpēc FromMe ir ļoti piemērots jauniem uzņēmumiem:
Ir arī daži priekšnoteikumi, lai sadarbotos ar FromMe.
Ja vēlaties savu produkciju vai pakalpojumu reklamēt kā lielisku dāvanu, tad to būtu vērtīgi darīt lapās TopDavanas.lv, kas ir FromMe sadarbības partneris.
Lai uzzinātu vairāk par sadarbības iespējām ar FromMe vai TopDavanas.lv, rakstet uz [email protected] vai zvaniet 27243030.
Plašāk par sadarbības iespējām variet lasīt lapā Uzsākt dāvanu karšu pārdošanu. Iesakām arī aplūkot sadaļu Dāvanas piegādātājim un klientiem, jo veidojot veiskmīgu uzņēmējdarbību, nevajag aizmirst par svarīgajiem kontaktiem un tos iepriecināt.